loading...
شوق نماز
صفری بازدید : 755 شنبه 04 مرداد 1393 نظرات (2)

داستان شصت سال تلاش براى احياء نماز جماعت 


آية ا... مرعشى نجفى (1315 - 1411 ه‍ .ق ) سخت مقيّد بود كه نمازهاى خويش را در وقت فضيلت و با جماعت برگزار كند. در برخى از يادداشتهاى سالهاى قبل چنين نوشته است : هنگامى كه در قم سكونت كردم صبحها در حرم حضرت معصومه عليهاالسّلام اقامه جماعت نمى شد و من تنها كسى بودم كه اين سنّت را در آنجا رواج دادم و از شصت سال پيش به اين طرف صبح زود و پيش از باز شدن درهاى حرم مطهّر و زودتر از ديگران مى رفتم منتظر مى ايستادم . اين انتظار گاهى يك ساعت قبل از طلوع فجر بود، تا خدّام درها را باز كنند. زمستان و تابستان نداشت . در زمستانها، هنگامى كه برف همه جا را مى پوشاند، بيلچه اى كوچك به دست مى گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز مى كردم 

تا خود را به حرم مطهّر برسانم . در آغاز خود به تنهايى (در حرم نماز) مى خواندم ، تا پس از مدّتى يك نفر به من اقتدا كرد و پس از آن كم كم افراد ديگرى اقتدا كردند و به اين ترتيب نماز جماعت را در حرم مطهّر آغاز كردم و تا امروز كه شصت سال از آن تاريخ مى گذرد، ادامه دارد. آهسته آهسته ظهرها و شبها نيز اضافه شد و از آن پس ‍ روزى سه بار در مسجد بالا سر حضرت معصومه عليهاالسّلام و صحن شريف نماز جماعت مى خواندم .(64)


 سفارش به نماز جماعت 


اين حكايت را 37 سال قبل آية ا... العظمى مرعشى  (ره)؛ براى يكى از خواص نزديك خويش نقل كرده و اكيداً سفارش نموده بود كه تا من زنده هستم براى كسى نقل نكن .

در زمان اقامت در سامراء چندى در سرداب مقدس شبها بيتوته مى كردم . شبهاى زمستان در اواخر يكى از شبها كه در سرداب مقدس بودم ناگهان صداى پايى شنيدم . با آنكه درِ سرداب بسته بود فوق العاده وحشت نمودم كه شايد از مخالفين شيعه و از دشمنان اهل بيت باشد. شمعى كه با خود داشتم ، خاموش شده بود، امّا صدا و لحن نيكويى به گوشم رسيد كه فرمود:((سلام عليكم ))، و نام مرا به زبان آورد. من جواب دادم و عرض كردم شما كى هستيد؟ فرمود: يك نفر از پسر عموهاى شما. عرض كردم درِ سرداب بسته بود، شما از كجا وارد شديد؟ فرمود: اَللّهُ عَلى كُل شَىٍ قَدير. عرض كردم اهل كجا هستيد؟ فرمود: اهل حجاز هستم . فرمود: چرا در اين وقت به اينجا آمده اى ؟ عرض كردم حوائجى دارم و به جهت آنها متوسل شده ام . فرمود: جز يك حاجت ، بقيه حوائج شما برآورده خواهد شد. پس ‍ آن سيّد سفارشهايى كردند. از جمله تاءكيد بر نماز جماعت ، مطالعه فقه ، حديث و تفسير، صله رحم ، رعايت حقوق اساتيد و معلمين و تاءكيد بر مطالعه و حفظ نهج البلاغه و ادعيه صحيفه سجاديه و ... پس من از او خواستم كه براى من به درگاه الهى دعا كند. پس دستها را به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: الهى ، بحق النبى و آله اين سيّد را موفق به خدمت شرع فرما، و حلاوت مناجات با خود را به او بچشان و قدرى تربت سيّدالشهداء را كه با هيچ چيز مخلوط نبود و به اندازه چند مثقال بود به من داد. پس از آن ناگهان ناپديد شد و متاءسفانه در وقت حضور او ندانستم كه او آقا ولى عصر ((عج )) است .(65)


64- شهاب شريعت ، ص 282.
65- شهاب شريعت ، ص 295


منبع:


برگرفته از کتاب نماز خوبان


(حكايات و داستانهايى از دانشمندان و فرزانگان )

مؤ لف : على - احمد پور تركمانى



ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط sina در تاریخ 1393/05/04 و 12:58 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست گلم وبلاگت خیلی زیبا و قشنگ بود-منتظرت خودت و نظرت هستم - راستی لینکم بکنی هاااااااا
--------------
http://www.robotblog.ir سیستم اتوماتیک ارسال نظر گروهی

این نظر توسط sina در تاریخ 1393/05/04 و 12:58 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست گلم وبلاگت خیلی زیبا و قشنگ بود-منتظرت خودت و نظرت هستم - راستی لینکم بکنی هاااااااا
--------------
http://www.robotblog.ir سیستم اتوماتیک ارسال نظر گروهی


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
نماز نردبانی برافراشته در تمام طول عمر است تا بتوان شبانه روزی چندین بار و نه تنها در ساعتی مشخص- برفرازش رفت، بی واسطه با معبود سخن گفت و بی پرده با حبیب درد دل کرد. این وبلاگ در نظر دارد مطالبی درباره نماز در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهد انشالله که مفید باشد. انشالله که در پیشگاه خداوندمتعال و حضرت ولیعصر (عج تعالی) مورد قبول واقع شود.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر به خواندن نماز اول وقت اهمیت می دهید؟
    مطالب با چه موضوعاتی بیشتر مورد استفاده شماست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 107
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 76
  • آی پی امروز : 112
  • آی پی دیروز : 164
  • بازدید امروز : 197
  • باردید دیروز : 243
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,033
  • بازدید ماه : 4,949
  • بازدید سال : 27,718
  • بازدید کلی : 591,398
  • کدهای اختصاصی
    کانال شوق نماز در آپارات
    لوگو مسابقه

    کلیک کنید

    مترجم سایت

    اف بنر

    شوق نماز

    ساعت فلش مذهبی
    کد اوقات شرعی

    ابزار هدایت به بالای صفحه


    ابزار ختم صلوات در وبلاگ