loading...
شوق نماز
صفری بازدید : 656 سه شنبه 28 مرداد 1393 نظرات (3)

                     


دوست عزیز اگه نمازت را تند می خوانی؟! این مطلب رو حتما بخون !


در روایتی آمده است‌: امام علی ‌به مردی كه سجده‌های نمازش را خیلی سریع به جا می‌آورد فرمود: چند وقت است كه این گونه نماز می‌خوانی‌؟ آن مرد عرض كرد: از فلان و بهمان مدت‌. حضرت فرمود: شخصی چون تو در نزد خداوند همانند كلاغ است كه نوك بر زمین می‌زند، اگر بمیری بر غیر آیین ابوالقاسم محمد صل یالله و علیه وآله مرده‌ای سپس فرمود: دزدترین مردم كسی است كه از نمازش بدزدد.(همان‌، حدیث شمارة 10716.) پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود:كسى كه ركوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد، نمازش ‍ پذیرفته نیست.

 

راه پیشگیری از عجله در نماز
حضرت ثامن الائمه « علیه السلام » چنین فرموده اند: « چون خواستی به نماز بایستی با حال كسالت ، خواب آلودگی ، عجله و شتاب و لهو و بازی نایست؛ بلكه نماز را با آرامش و وقار به جای آور .. ...

این سبـك شمردن صورت های مختلف دارد یعنی: تاخیر از اول وقت، با عجله خواندن، آداب حضور را مراعات نكردن، درنماز ظاهراً و باطناً بازی نكردن، لباس و نظافت و اینها را مراعات نكردن خلاصه سبك شمردن.


حضرت زهرا سلام الله علیهــا سوال می كند كه كســی كه نمــازش را سبك بشمارد چه می شود؟


« قال رسول الله ( صل یالله و علیه وآله ) : یا فاطمه مَن تَهاون بصلاته من الرجال و النساء »، فرمود: یا فاطمه كسی كه نمازش را سبك بشمارد از مـردها و زنـها، « ابتلاه اللهُ بخمس عشرة خصلة »، خدا او را به 15 خصلت مبتلا می كند ( خیلی تهدید كننده است ) ، « ستٌ منها فی دار الدنیا و ثلاث عند موتها و ثلاث فی قبره و ثلاث فی القیامة اذا خرج من قبره »، شش تا در زندگـی دنیــــا و سه تا در وقت مرگ و سه تا در قبـر و بــرزخ و سه تای دیگر در قیــامت است وقتـــی از قبرش خارج می شود.
« 
فاما اللواتی تصیبه فی دار الدنیا »، اما شش خصلتی كه خدا پیش می آورد دردنیا برای كسانی كه نمــاز را كوچك می شمارند:


1-«
فالاولی یرفع الله البركة من عمره»: اول این است كه خدا بركـــت را از عمــر او بــــرمـی دارد؛ این عمــر كه من و شما می كنیم، بركت از آن برداشته می شود كه انسـان نداند كه چه كرد، از كارهای خیــر، نه از شرّ؛ مثلا كسانی می بینید عمرشان با بركت است، خوب عبــادت می كنند، خدمات زیــاد می كنند .
2- « 
یرفع الله البركة من رزقه »: بركت را از روزیشــان هم بــر می دارد. بركت از روزی هم این نیست كه انســـان كم پول بدست مـی آورد یا زیاد؛ نه؛ بركت در زندگی و معیشت است كه آن را خــدا بر می دارد.
3- « 
و یَمحوا الله عزوجلّ سیماء الصالحین من وجهه »: سومین چیزی كه مبتلا می شود این است كه خدای متعال سیمــای صالحان را ازاو بر می گیرد؛ وقتی به صــورتش نگاه می كنید سیمای صالحــان در او نیست. این هم چیزی است؛ صــالحان یك سیمایی دارند البته اهـــــل ذوق می فهمند، این را با ذوق و دل می شود فهمید، نه زیبــایی ظاهری است، سیمای صالحان یك چیزی است كه اهل دل و اهل ذوق می فهمند.خدای متعال قسم یاد می كند به آن عزّت و جلال خودش كه هر كسی را به جوار خود راه نمی دهد؛ كسانی كه بی شرایط وارد نماز می شوند، می فرماید: من حلاوت ذكرم را از او می گیرم، او را ردّ می كنم، راه نمی دهم؛ آن سوی قضیه بسیار خطرناك است
4- « 
و كل عمل یعمله لا یۆجر علیه »: هر عملـی كه انجام می دهد از اعمال خیـر و عبادات، اجــری به آن داده نمی شود.
5- « 
و لا یرفع دعاۆه الی السماء »: پنجمی اش این است كه دعــای او مستجاب نمی شود.
6- « 
والسادسة لیس له حظّ فی دعاء الصالحین »: از دعای صالحان هم بی بهره می شود، یعنی صالحان كه برای مومنیــن و مومنــات دعاهایی می كنند كه وظیفه اشان است، اینها از دعای صالحان حظّـــی برایشـان نیست.این شش خصلتی كه در دنیا پیش می آید برای آنها كه نمازشــان را كوچك می شمارند.


« 
و اما اللواتی تصیبه عند موته

»

و اما آن سه تا كه در وقت مرگش به او می رسد:
1-« 
فاولاهن انه یموت ذلیلا »، اولش این است كه مرگش به صورت خفت بــار می شود.
2- « 
والثانیة یموت جائعا »، گـرسنه می شود موقــع مرگ، این گرسنگی یك گرسنگی بسیــــار اسرار آمیز است كه غیــرظاهری و دنیوی است و انسانها از آن وقتی كه از اینجا به بــرزخ منتقل می شوند و از اول انتقــال به برزخ این گرسنگی و تشنگی شــروع می شود و بعدش هم در قیــامت مخصوصا هست، این یك چیزی غیــر از گرسنگی دنیاست.
3- « 
والثالثة یموت عطشانا »، سومی هم این است كه در حال تشنــگی است فلو سقی من انهار الدنیا لم یرو عطشه.


« 
و اما اللواتی تصیبه فی قبره »، اما سه تــای دیگر كه در قبر و بــرزخ به او می رسد این است كه:


1-« فاولاهن یوكل الله به مَلكا یزعجه فی قبره »، حالا ما فكر می كنیم این سستــی ها كه در استخفاف به نمــاز داشته ایم زیاد مهــم نبوده، آخرش این است كه خـدا مـی بخشد؛ زیاد مهـم نبوده؛ خیلی چیز مهمی بوده، حالا این قسمتی از بیانات است كه در اینجا وارد شده دقت كنید. اولش این است كه خــدا مَلَكی را موكل می كند كه در قبرش به او عذاب می كند در بـــرزخ.
2- « 
و الثانیة یضیق علیه قبره » ، و دومین چیز كه خدا برای او پیش می آورد این است كه عــالم قبرش برای او تنگ می شود؛ این را دیگر نمی فهمیم كه چگونه تنــگ می شود.
3- « 
الثالثة تكون الظلمة فی قبره »، و سومی اش این است كه عالــم قبرش برای او ظلمــانی می شود.
« 
و اما اللواتی تصیبه یوم القیامة »، اما آن سه تای دیگـــر كه در روز قیــامت برایش پیش می آید وقتی كه از قبرش خــارج می شود و به قیامت و محشــر قـدم می گذارد؛ « اذا خرج من قبره فاولاهن ان یُوكل الله به ملكا یَسحَبه علی وجهه و الخلائق ینظرون الیه »، اولش این است كه خدا ملكی را موكل می كند كه او را بـه رو می برند توجــه می كنید نماز خوان است مردم هم نگاه می كنند؛ غیـــر عـادی می برند.
« 
و الثانیة یُحاسب حسابا شدیدا »، دومی اش هم این است كه در مقـــــــام حساب، حساب شدیدی از او می كشند.
« 
و الثالثة لاینظرالله الیه و لا یُزكیه و له عذاب الیم »، و از همه اینها بــالاتر، خدا به او نظـر نمی كند و او را تزكیــه نمی كند و عذاب الیـم هم برایش هست. این ها برای كســی است كه تهاون بصلاته.روایت 66 از محاسن البرقی نقل كرده با سند از امام صادق علیه السلام قال: قال اللهُ تباركَ و تَعالی انّما اَقبلُ الصّلوةَ لمَن تَواضَع لعَظمَتی، امام صادق علیه السلام می فرماید: خدا فرموده است كه من نماز را قبول می كنم از كسی كه در برابر عظمت من خاضع باشد.


منبع:

فرآوری: زهرا اجلال 


بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان



مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط بهانه بودن در تاریخ 1393/07/01 و 16:24 دقیقه ارسال شده است

تقصیر من است اینکه، کم می آیی

هر گاه شدم اسیر غم می آیی ...

این جمعه و جمعه های دیگر حرف است

آدم بشوم ؛ سه شنبه هم می آیی !!!!شکلک
پاسخ : ممنون از حضورتون
اللهم عجل لولیک الفرج

این نظر توسط بهانه بودن در تاریخ 1393/06/05 و 22:42 دقیقه ارسال شده است

بياييد، اي لحظه هاي از دست رفته انسان! بنگريد به آستان متبسم تبرّك؛ به قطعه آينه زار تعبد. «فرشتگان معصوم، دروازه هاي بشريت را گل باران كرده اند».

امروز، آسمان مدينه چه اندازه از غزل هايِ عاشق، نور گرفته است! امروز رايحه «قم» چقدر شامه نواز است؛ «معصومه(س)» آمده است.

میلاد مسعود حضرت فاطمه معصومه(س) بردوستداران حضرتش مبارکباد.شکلک
پاسخ : سلام ممنون از حضورتون
متشکرم بر شمام این عید مبارک باد .


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
نماز نردبانی برافراشته در تمام طول عمر است تا بتوان شبانه روزی چندین بار و نه تنها در ساعتی مشخص- برفرازش رفت، بی واسطه با معبود سخن گفت و بی پرده با حبیب درد دل کرد. این وبلاگ در نظر دارد مطالبی درباره نماز در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهد انشالله که مفید باشد. انشالله که در پیشگاه خداوندمتعال و حضرت ولیعصر (عج تعالی) مورد قبول واقع شود.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چقدر به خواندن نماز اول وقت اهمیت می دهید؟
    مطالب با چه موضوعاتی بیشتر مورد استفاده شماست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 107
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 76
  • آی پی امروز : 109
  • آی پی دیروز : 164
  • بازدید امروز : 184
  • باردید دیروز : 243
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,020
  • بازدید ماه : 4,936
  • بازدید سال : 27,705
  • بازدید کلی : 591,385
  • کدهای اختصاصی
    کانال شوق نماز در آپارات
    لوگو مسابقه

    کلیک کنید

    مترجم سایت

    اف بنر

    شوق نماز

    ساعت فلش مذهبی
    کد اوقات شرعی

    ابزار هدایت به بالای صفحه


    ابزار ختم صلوات در وبلاگ