close
تبلیغات در اینترنت
آثار بهداشتی نماز بر بدن
شوق نماز
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


نماز نردبانی برافراشته در تمام طول عمر است تا بتوان شبانه روزی چندین بار و نه تنها در ساعتی مشخص- برفرازش رفت، بی واسطه با معبود سخن گفت و بی پرده با حبیب درد دل کرد. این وبلاگ در نظر دارد مطالبی درباره نماز در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهد انشالله که مفید باشد. انشالله که در پیشگاه خداوندمتعال و حضرت ولیعصر (عج تعالی) مورد قبول واقع شود.
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه


عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجی
چقدر به خواندن نماز اول وقت اهمیت می دهید؟






مطالب با چه موضوعاتی بیشتر مورد استفاده شماست؟






امکانات جانبی
کانال شوق نماز در آپارات
لوگو مسابقه

کلیک کنید

مترجم سایت

شوق نماز

ساعت فلش مذهبی

ابزار ختم صلوات در وبلاگ

نماز

بهداشت عمومي بدن

صحيح بودن نماز، مشروط به پاك نگهداشتن بدن، لباس، مكان نماز و پرهيز از نجاستها مي‌باشد كه موجب زدودن

ميكروبها و آلودگيها از محيط زندگي و حفظ بهداشت جسماني است به گونه‌اي كه اگر ذره‌اي از نجاسات به غير

از موارد استثناء(3) به بدن يا لباس نمازگزار باشد نمازش باطل(4) خواهد بود (5) و بايد براي پاك نمودن لباس

متنجس آن را شستشو داد كه به نمازگزار مي‌آموزد؛ مسلمان و ...

ادامه

 

نماز

 

نمازگزار واقعي بايد هميشه و در همه حال تميز و پاكيزه باشد.

در تعاليم اسلامي به مسلمانان توصيه شده است كه در صورت امكان لباس سفيد به تن نمايند و حتي

براي شخص نمازگزار اين امر مستحب است(6) چرا كه كمترين آلودگي بر لباس سفيد فوراً‌خود را نمايان ساخته

و شخص را وادار به رفع آلودگيها و مراعات پاكيزگي مي‌نمايد. (7)

از حضرت رسول اكرم  صلي الله عليه و اله  نيز در اين زمينه روايت شده كه: «بپوشيد جامه‌ي سفيد كه آن

نيكوترين و پاكيزه‌ترين رنگها است و مرده هاي خود را در آن كفن كنيد.»(8)

پاكيزه نمودن بدن و غسل عبارت است از شستشوي عمومي بدن و يك تنظيف كامل، كه سر نهادن به اين

فرمان به طور عمده براي اقامه صحيح نماز صورت مي‌گيرد و در بعد نظافت شخصي از اپيدمي و همه‌گير شدن

برخي بيماريها مانند گال و تيفوس و در بعد نظافت عمومي از همه گير شدن بيماريهايي همچون طاعون

جلوگيري مي‌كند. (9)

اما غسل تنها يك تطهير جسماني نيست بلكه به عنوان يك تكليف مذهبي و براي قرب و نزديكي به خدا 

صورت مي‌گيرد لذا آثار روحي و معنوي بسياري بر آن مترتب است از آن جمله صلاحيت يافتن بدن براي توجه

به جانب حق سبحانه و تعالي مي‌باشد. (10)

آماده شدن براي اقامه نماز، با وضو انجام مي‌شود اما قبل از آن كه اعمال وضو با نظم خاص خود اجرا شود،

پاك كردن اعضا و حذف موانع از آنها لازم است، به اين ترتيب اعمال وضو بر اندامهاي عاري از آلودگي انجام

خواهد شد.

وضو، سمبل طهارت عمومي بدن و موجد نشاط و سلامت است و مانند غسل، داراي آثار روحي و معنوي

بوده و در پيشگيري و درمان بيماريهاي جسمي و روان تني اثر دارد.


از ويژگيهاي آب غسل و وضو اين است كه بايد زلال، پاك و پاكيزه باشد(11)  و اين، بدان معني است كه اسلام

آب مضاف، يعني آبي كه بو، رنگ و طعم آن تغيير كرده و بهداشتي نيست و يا آبي كه آميخته با چيز ديگري

است پاك كننده نمي‌داند، حتي به مسلمانان دستور داده شده با آبي كه توسط نور خورشيد گرم شده

وضو و غسل نكنند و خمير نگيرند كه بيماري پيسي را به دنبال دارد.(12)

اسلام، شخص مسلمان را موظف نموده كه روزي پنج بار نماز بخواند و با هر نماز، طهارتهاي سه گانه

را طبق دستور رعايت كند، با اينكار در حقيقت رعايت هميشگي بهداشت را واجب شمرده و نمازگزار

را به رعايت كامل آن موظف كرده و به اين ترتيب طهارت جسم و روح را به هم پيوند داده است زيرا كه عقل

و روح سالم در جسم سالم بوده و صحت عبادت را از كسي كه جسم و روح سالم دارد مي‌توان توقع

داشت. (13)

خداوند متعال در قرآن مجيد به پيامبر اكرم  صلي الله عليه و آله  دستور مي‌دهد كه از آئين حنيف،

دين حضرت ابراهيم- عليه السلام ، پيروي كند: «ثُمّ أوحينا اليك أن اتبع مِلّة ابراهيم حنيفاً»(14)

سنتهاي حنيفيه ده چيز است كه نمازگزاران مسلمان به پيروي از پيامبر خويش  صلي الله عليه و آله_

 آنها را مراعات مي‌كنند.

منابع

1- سوره اسرا (17)، آيه 82: «و نُنَزِّلُ مِنَ القُرآنِ ما هُوَ شِفاءٌ و رحمهٌ للمؤمنين و لا يزيدُ الظّالمين الّا خسارا ».

2- مؤسسه منتظران موعود ، رساله مراجع، ص 110شرط هشتم از شرايط وضو.

3- مانند خون كمتر از درهم با شرايطش، در حال ناچاري، خون دمل و زخم، لباسهاي كوچك كه عورت را

نمي‌پوشاند، لباس زن مربي كه از بچة شيرخوار مواظبت مي‌كند.

4- مسأله 779 : «لباس نمازگزار بايد پاك باشد و اگر كسي عمداً با لباس نجس نماز بخواند نماز باطل

است» مؤسسه منتظران موعود ، همان ، ص 300 .

5- محسن قرائتي،‌ يكصد و چهارده نكته درباره نماز، ص 76.

6- مؤسسه منتظران موعود ، همان ، ص 324،‌مسأله 864 امام خميني (ره)

7- گودرز نجفي، راز نيايش، ص 70.

8- محمد باقر مجلسي، حليةُ المتقين، ص 25 .

9 - سايت انجمن درمانگران ايران. نكته 12 از چهل نكته درباره نماز،. 412

10- ملا احمد نراقي، معراج السعاده، ص 691.

11- موسسه منتطران موعود ، ص 103، شرط اول و دوم از شرايط وضو.

12- محمد بن حسن حر عاملي، وسايل الشيعه، ج 1، ص 150، ح 2. قال رسول- صلي الله عليه و آله -

:« الماءُ الذي تَسْخِنُهُ الشمس لاتتوضؤا به و لا تغسلوا به و لا تعجنوا به، فانّهُ يورثُ البَرَص » .

13- حسن راشدي، نماز شناسي، ج 2، ص 27.

گرفته شده از سایت راسخون

http://www.rasekhoon.net/article/show-62143.aspx
 

 




نوع مطلب : آثار بهداشتی نماز، بهداشت عمومي بدن،
برچسب ها : بهداشت عمومي بدن، آثار بهداشتی نماز،

امتیاز : :: نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 10
تعداد بازدید مطلب : 261
یکشنبه 06 اسفند 1391 :: 18:40



موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 107
  • تعداد کل کاربران : 76
  • بازدید امروز : 77
  • بازدید دیروز : 164
  • بازدید هفته : 676
  • بازدید این ماه : 3,433
  • بازدید سال : 4,617
  • بازدید کل : 269,895